Wednesday, March 18, 2015

ေဒါက္တာ စိုင္းစံအုိက္နဲ႔ သြားေရာက္ ေတြ႔ဆံုျခင္း


ယခုတစ္ပါတ္မွာေတာ့ ၀န္ဇင္းအဖြဲ႔သားမ်ားဟာ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ ေတာ္တြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ား တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး ပိုမို နားလည္ေစရန္ ရည္ရြယ္လ်က္ သမိုင္းေၾကာင္း အစဥ္အလာ ႀကီးမားခဲ့ၾကတဲ့ ရွမ္းလူမ်ိဳးေတြရဲ႕ သမိုင္းအစဥ္အလာနဲ စာေပယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ကို "ဆာမ္ေလာ"
ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈ ဂႏၳ၀င္ ၀တၳဳႀကီး ေရးသားသူ ေဒါက္တာ စိုင္းစံအုိက္နဲ႔ သြားေရာက္ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။


ေမးခြန္း (၁) - ပထမဆံုး ရွမ္းလူမ်ိဳး သမုိင္းေၾကာင္းနဲ႔ ရွမ္းစာေပယဥ္ေက်းမႈ အေၾကာင္းကို ေျပာျပေပးပါ ဆရာ။

ေျဖ - ရွမ္းလူမ်ိဳးဆုိတာ နန္ေက်ာက္ (နန္ေက်ာင္းဟုလည္း ေရးသား) အႏြယ္၀င္ ရွမ္း-တုိင္း မ်ား ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ေအဒီ ၉ရာစုအစဦးတြင္ တရုတ္ထန္မင္းဆက္၏ တန္းခိုးထြားလာမႈေအာက္တြင္ နန္ေက်ာက္ျပည္ၾကီး (ယခုယူနန္ျပည္နယ္၊ တာလီေဒသ) ျပိဳလဲျပီး အင္အားနည္းပါသြားခဲ့ရသည္။ အကုန္ ပ်က္ဆီးကုန္တယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ဘဲ ထန္မင္းဆက္ကုန္၍ စုန္မင္းဆက္ လက္ထက္ထိတိုင္ ရပ္တည္ေနႏိုင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ တရုတ္ျပည္ကို မြန္ဂို(တာတာ)တို႔က ၁၁ ရာစုတြင္သိမ္းပိုက္ခဲ့ျပီး နယ္ပယ္မ်ား ဆက္လက္ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့ရာ  ရွမ္း-တိုင္း တို႔ကိုလည္း အလြတ္မေပးခဲ့တဲ့အတြက္ ရလာဒ္အျဖစ္ ေတာင္ဖက္တစ္ေလွ်ာက္ စုန္ဆင္းအေျခခ်ခဲ့ရာမွ ရွမ္းလူမ်ိဳးအျဖစ္ ေပၚထြက္လာၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရွမ္းျပည္နယ္မွ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားအျဖစ္လည္းေကာင္း၊ လာအိုႏိုင္ငံတြင္ ေလာ(မႈန္း)လူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ထိုင္းလူမ်ိဳးမ်ား အျဖစ္လည္းေကာင္း  ပ်ံ႕ႏွံ႕သြားခဲ့ၾကသည္။ သို႕ေသာ္ ရွမ္းလူမ်ိဳးမ်ားမွာလည္း လူမ်ိဳးစုငယ္ အမ်ားအျပား ကြဲျပားခဲ့ျပီး ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကားတို႕ပါ အနည္းငယ္စီကြဲျပားၾကပါတယ္။ အဓိက အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း အလုပ္အကိုင္မ်ားမွာ သစ္၊ လက္ဖက္၊ စပါး၊ လိေမၼာ္၊ ေျပာင္း၊ ရာဘာႏွင့္ ေကာက္ပဲသီးႏွံမ်ား စိုက္ပ်ိဳးလ်က္ရွိၿပီး အျခား လက္မႈ အတတ္ပညာမ်ားစြာနဲ႔ လုပ္ကိုင္လ်က္ ရွိပါတယ္။ ရွမ္းစာေပမွာဆိုရင္ ယြန္းရွမ္းစာႏွင့္ ပဲပင္ေပါက္ စာေပဆုိၿပီး (၂) မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ ယေန႔ ဂံုရွမ္းစာႏွင့္ ေက်ာင္းသံုးရွမ္းစာလို႔ အမ်ား သိၾကပါတယ္။ မြန္နဲ႔ရွမ္းဟာ မြန္ႏိုင္ငံ တြာရ၀တီကတည္းက တူတူေနထိုင္ခဲ့ၾကပါတယ္။ မြန္ေတြ ဟံသာ၀တီကို ေအဒီ ၅၇၃ ခုမွာ ေရႊ႕လာၾကပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မြန္ေတြ၊ ဗုဒၶဘာသာျဖစ္ေနၿပီး မြန္စာေပလည္း ရွိေနပါၿပီ။

မြန္နဲ႔အတူရွိခဲ့တဲ့ လမ္ပြန္း၊ လမ္ပန္းက ရွမ္းေတြလည္း ဗုဒၶဘာသာျဖစ္လာလို႔  ယြန္းရွမ္းေတြအျဖစ္ အသိမ်ားလာပါတယ္။ ဗ်ည္း ၃၅ လံုးပါတဲ့ မြန္စာကို အေျခခံၿပီး သကၠစာထဲက ဗ်ည္း (၇) လံုး၊ ထပ္ယူၿပီးေတာ့ ယြန္းရွမ္းေတြ ယြန္းစာကို ဘာသာေရးစာအျဖစ္ (၇) ရာစုမွာ တည္ေဆာက္အသံုးျပဳခဲ့ပါတယ္။ (၇) ရာစုမွာ ယြန္းရွမ္းစာေရာ၊ ယြန္းရွမ္းဗုဒၶစာေရာ စကားကလည္း တူေနေတာ့ နန္ေက်ာက္ေဒသႏွင့္ ရွမ္းေဒသအားလံုးကို အလွ်င္အျမန္ ပ်ံ႕ႏွံ႔ခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒါေၾကာင့္ ရွမ္းေရာ၊ မြန္ေရာ "သ" သံမရွိပဲ ဗမာစာက ပါဠိစာေပရဲ႕ "စ" သံကို "သ" သံ ျပဳထားလို႔ ဗုဒၶစာေပမွာ အမ်ားနဲ႔မတူ ရွိေနတာပါ။ ၉ ရာစုအစ မန္းေမာေဒသမွာ အကၡရာ (၄၂) လံုး၊ဘာသာေရးယြန္းရွမ္းစာကေန လူမႈေရးသံုး အကၡရာ (၁၈) လံုး ပဲပင္ေပါက္ရွမ္းစာအျဖစ္ ခ်ံဳ႕ၿပီး သံုးခဲ့ပါတယ္။ အဲ့ဒီ ပဲပင္ေပါက္ ရွမ္းစာမူမ်ားဟာ ယေန႔တုိင္ ယူနန္နယ္ႏွင့္ ေလာႏိုင္ငံ အမ်ိဳးသားျပတိုက္ႀကီးမွာ အမ်ားအျပား ရွိေနပါတယ္။ (၁၄) ရာစု စပ္ေဆခန္ဖရဲ႕ အင္ပါယာႀကီး လမ္ပြန္း၊ လမ္ပန္း ေဒသထိ က်ယ္ျပန္႔ခဲ့လို႔ ရွမ္းပဲပင္ေပါက္စာကို ေလာႏိုင္ငံမွာ မ်ားမ်ားစားစား ေတြ႔ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။


ေမးခြန္း (၂) - ျပည္ေထာင္စုတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ျပည္ေထာင္စု တုိင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးစြာ အတူယွဥ္တြဲေနထိုင္ဖုိ႔ ဘယ္လိုအခ်က္ေတြကို ျပဳလုပ္သင့္ပါသလဲ ဆရာ။

ေျဖ - လူမ်ိဳးေရးေပါ့။ သူတုိ႔ ခြဲထြက္ေတာ့မွာပဲဆုိၿပီး အျပစ္ေတာင္မွ မလုပ္ရေသးဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ထင္တယ္၊ အခုခ်ိန္မွာ ရွမ္းျပည္နယ္မွာ မဲသြားခဲြလို႔ ခြဲထြက္မယ္ေျပာရင္ မခြဲဘူးလို႔ ေျပာတဲ့သူေတာ့ မရွိႏိုင္ဘူး။ အမ်ားစုကေတာ့ ခဲြထြက္တာက အလုပ္မျဖစ္ဘူးေလ။ ဦးႏုေခတ္တုန္းက ဟာ တုိ႔ေတာ့ ဒီလို အတူေနထိုင္ၾကမယ္လို႔ ေျပာတာက အမ်ားစုပါ။ အဲ့ဒီေတာ့ အမ်ားစုရဲ႕ စကားကိုေတာ့ နားမေထာင္ပဲနဲ႔ ခြဲထြက္မယ့္ လူအနည္းစုေၾကာင့္ အမ်ားစုကို သံသယနဲ႔ ၾကည့္ေနတာ မေကာင္းဘူးေပါ့။ ဒီေတာ့ လူမ်ိဳးေရး မာန နည္းနည္းေလး ေလွ်ာ့ခ်ႏိုင္ရင္ ေကာင္းမယ္ ထင္တယ္။ အမ်ိဳးသားေရး မာန နည္းနည္းေလး ေလွ်ာ့ဖုိ႔ လိုလိမ့္မယ္။ ဘာသာေရးမာနလည္း နည္းနည္းေလွ်ာ့ဖို႔ လိုလိမ့္မယ္။ အားလံုးေပါ့။ စင္ကာပူႏိုင္ငံက တုိးတက္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏိုင္ငံက မြဲသြားတာ မခံခ်ိမခံသာ ျဖစ္ရပါတယ္။ သူတုိ႔က ႏိုင္ငံေတာ္ စီးပြားေရးႏွင့္ မွ်တေရးကို ဦးစားေပး လုပ္ခဲ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ႏိုင္ငံက အမ်ိဳးဘာသာ သာသနာကိစၥႏွင့္ ခ်ဳပ္ကိုင္ေရး ရလာဒ္ကိုပဲ ဦးစားေပးလုပ္ခဲ့လို႔ စီးပြားေရးရလာဒ္ကို မခံစားၾကရဘူး။ လူတစ္မ်ိဳးစီရဲ႕ လူမ်ိဳးေရး မာနေရာဂါဟာ ျပည္နယ္ေတြကို ကူးစက္ကုန္တယ္။ လူမ်ိဳးတိုင္းက လူမ်ိဳးေရးမာနကိုပဲ စြဲကိုင္ေနမယ္ဆုိရင္ ျပည္နယ္ခ်စ္စိတ္ မရွိႏိုင္ပဲ လူမ်ိဳးေရးခ်စ္စိတ္ပဲ လႊမ္းမိုးေနလိမ့္မယ္။ လူမ်ိဳးေရးစိတ္ပဲ ဆက္ၿပီး ပဲ့ကိုင္ေနဦးမယ္ဆုိရင္ ျပည္ခ်စ္စိတ္၊ ျပည္ေထာင္စုခ်စ္စိတ္၊ စုစည္းတဲ့စိတ္ မရွိႏိုင္ဘူး။ ခ်ဳပ္ကိုင္လိုစိတ္၊ အသာစီးရလိုစိတ္မ်ိဳးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုကို ဖြဲ႔စည္းဖုိ႔ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မယ္ မထင္ဘူး။ တရားခံရွာတဲ့ လမ္းစဥ္၊ အျပစ္ဖုိ႔တဲ့ လမ္းစဥ္ကေန တိုင္းရင္းသားေတြ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ အမွန္ေပးဆပ္ခဲ့တာေတြကို အသိအမွတ္ျပဳေပးနိုင္ရင္ စည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို အေထာက္အကူ ျပဳမယ္ ထင္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြ စုစည္းမွာကို ႀကိဳစိုးရိမ္ၿပီး ႀကိဳတင္ၿဖိဳခြဲတဲ့ ျဗဴဟာလမ္းေၾကာင္းကေန မွ်တလမ္းစဥ္ဖက္ကို ေျပာင္းမွ တုိးတက္မႈ ရႏိုင္မယ္ ထင္ပါတယ္။  အဲ့ဒီလို အားလံုးပါ၀င္တဲ့ Inclusive စိတ္၊ Inclusive ေ၀ါဟာရမ်ိဳး သံုးမွ ရလာဒ္ေကာင္းမယ္ ထင္ပါတယ္။


ေမးခြန္း (၃) - လူမ်ိဳးေတြထဲမွာ ကိုယ္ပိုင္စာေပ၊ ကိုယ္ပိုင္ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ ျပကၡဒိန္ ရွမ္းယဥ္ေက်းမႈဆုိင္ရာမွာ ထူးျခားတဲ့ ဓေလ့စရိုက္ေလးေတြ ရွိရင္ ေျပာျပေပးပါလား ဆရာ။

ေျဖ - ရွမ္းက သူတည္ရွိခဲ့မႈက ဗမာရဲ႕ တည္ရွိမႈထက္ကို ပိုေစာေနတယ္။ စဥ္းစားၾကည့္လိုက္ေလ... ထားပါေတာ့ အေ၀းႀကီးကို  လက္လွမ္းမီသေလာက္ေပါ့... ေနာက္ ယဥ္ေက်းမႈ ဆုိတာကလည္း ေခတ္အလိုက္၊ အေျခအေနအလိုက္ ေျပာင္းလဲေနတာမို႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔မွာလည္း  ျပဳျပင္ထားတဲ့ ပံုစံေလးေတြ ရွိတာေပါ့ေလ။ ဥပမာအားျဖင့္ ေဒါင္းအက၊ သူက ေဒါင္းမကို ျမဴဆြယ္တဲ့အကေပါ့၊ သူ႔ကို ကတဲ့အခါက်ေတာ့ ကတဲ့သူက မ်က္ႏွာဖံုး စြပ္ထားရတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ မ်က္ႏွာဖံုး မစြပ္ေတာ့တာ မ်ိဳးေတြေပါ့၊ ဒီလိုမ်ိဳးေပါ့ေလ။ ေျပာင္းလဲလာတာေလးေတြ ရွိတာေပါ့။ ေျပာင္းလဲတယ္ဆိုတာကလည္း သဘာ၀ပဲေလ။ ေနာက္ေျပာခ်င္တာကေတာ့ တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ မူလ ယဥ္ေက်းမႈေလးေတြကို သိေအာင္ ျပဳလုပ္ထားရင္ ပိုေကာင္းတာေပါ့။ ယဥ္ေက်းမႈကေတာ့ အၿမဲတမ္း ေျပာင္းလဲေနတာပဲေလ။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေရာင္ထံုးကေန ဘုိေက ျဖစ္သြားတာေလ။


ေမးခြန္း (၄) - ရွမ္းမ်ိဳးသား ဘာသာစကား တိုးတက္ျပန္႔ပြားဖုိ႔ လုပ္ေဆာင္သင့္သည္မ်ား ရွိပါက ေျပာေပးပါ ဆရာ။

အေျဖ - ဒါကေတာ့ အစိုးရက သေဘာထား ႀကီးႀကီးနဲ႔ သူ႔စာေပကိုလည္း သင္ခြင့္ျပဳမွ သူ႔ရဲ႕ အႏွစ္သာရ ရမွာေပါ့။ အခုဟာက အဂၤလိပ္ေတြ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏိုင္ငံကို လာတယ္။ သာသနာ သြားျပဳတယ္။ သာသနာ သြားမျပဳခင္ အဲ့ဒီက တိုင္းရင္းသား အငယ္ေလးေတြ ဘာသာစကား သူ သင္သြားၿပီးၿပီ။ အခု ဒီမွာ ဓမၼာစရိယ ရလာတဲ့သူက အစိုးရက သူ႔ကို ဘဲ႔ြမေပးေသးဘဲနဲ႔ ေတာင္တန္းသာသနာကို (၂) ႏွစ္သြားျပဳပါဦးတဲ့။ ေတာင္တန္းသာသနာ သြားျပဳတဲ့အခါမွာ သူ႔ ဘာသာစကား သိတဲ့ေဒသေတာင္ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ သူ႔ဘာသာစကား မသိတဲ့ ေဒသ ဥပမာ - ကယားဆုိရင္ ကယားစကား တတ္လို႔ရင္ ကယားျပည္ မလႊတ္ဘဲနဲ႔ တျခား သူ႔ဘာသာစကား မဟုတ္တဲ့ ေနရာကို လႊတ္တယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ သူက ဗမာလိုပဲ ေျပာရေတာ့မွာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္ ထင္တယ္။ ေဂါတမ ျမတ္စြာဘုရား ရွိလို႔ရွိရင္  အဲ့ဒီ Policy လုပ္တဲ့သူကို ေခၚဆံုးမမွာ။ ဘာအႏွစ္သာရ ရမွာလဲ။ ဘာအႏွစ္သာရမွ မရဘူးေလ။  ဆိုတာ့ တုိင္းရင္းသားေတြ သူတုိ႔ခင္ဗ်ာ၊ ပိုတိုးတက္ဖို႔ေတာင္ မဟုတ္ပါဘူး။ တန္းတူညီမွ်ေလး ရရံုပါပဲ။ ဦးက ရွမ္းျပည္မွာပဲ ႀကီးလာတာကိုး။ ဦးတုိ႔ေနတ့ဲေနရာ ဗမာတစ္ေယာက္မွ မရွိဘူးေလ။ ငါးတန္းေရာက္ေတာ့ ေက်ာင္းမွာ ဗမာဆရာတစ္ေယာက္ ေရာက္လာတယ္။ ကၽြန္ေတာ္လည္း သူ႔စကားမေပါက္၊ သူလည္း ကၽြန္ေတာ့္စကား မေပါက္။ သူက မင္းတို႔ ဗမာစကားတတ္မွရမယ္၊ ေရွ႕ကို တကၠသိုလ္ေတြ ဆက္တက္ခ်င္ရင္ ဗမာစကားတတ္မွ ျဖစ္မယ္။ ဒီေတာ့ ဒီေန႔ကစၿပီး ရွမ္းလိုမေျပာနဲ႔၊ ဗမာလိုပဲ ေျပာ၊ ရွမ္းလိုေျပာရင္ ငါးျပား ဒဏ္ရိုက္မယ္။ ဦးတို႔ ဘာမွမေျပာေတာ့ဘူး။ ဘာစကား တစ္ခုမွ မေျပာေတာ့ဘူး။ သူလည္း ဒဏ္ရိုက္လို႔ မရေတာ့ဘူး။ ေနာက္ဆံုးကေတာ့ ဆရာကေန သင္မွ ရမွာေပါ့။ အခုက ဆရာမွာ အျပစ္သြားမျဖစ္ပဲနဲ႔ တပည့္မွာ အျပစ္သြားျဖစ္ေနတာကိုး။ ဆိုေတာ့ ခုနက ေျပာတဲ့ မွားယြင္းတဲ့ ေပၚလစီ၊ စင္ကာပူက သူက Economy နံပါတ္ (၁)၊ က်န္တာက နံပါတ္ (၂) သူက မေလးရွိတယ္။ တရုတ္ရွိတယ္။ ဒါေပမယ့္ လီကြမ္ယူက ေျပာတာ ငါတုိ႔ တရုတ္ဆုိၿပီးေတာ့ မေဖာ္ျပနဲ႔၊ တရုတ္က မ်ားတာကိုး။ လူမ်ိဳးေရးအေနနဲ႔ အခြင့္အေရး ယူတာ မျဖစ္ေစနဲ႔။ ဒီလိုတက္လာတယ္။ စင္ကာပူႏိုင္ငံသားလုိ႔ပဲ ေခၚ၊ အစိုးရထဲမွာလည္း  လူမ်ိဳးအစံု ထည့္ထားတယ္။ အခ်ိဳးအစားနဲ႔၊ တကၠသိုလ္ေရာက္လာလို႔ ရွိရင္ ငါတုိ႔ ႏိုင္ငံထဲမွာရွိတဲ့ တရုတ္၊ မေလး၊ တေမးလ္အဲ့ဒီ သံုးမ်ိဳးထဲက တစ္ခုခု သင္ရမယ္။ ဒါမွသူ ဘြဲ႔ယူတဲ့ ဘာသာရပ္ တစ္ခု ပါတာေရာ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က်ေတာ့ ငယ္ငယ္ကတည္းက မင္းစာမသင္ရဆုိတာႀကီးက မျဖစ္သင့္တဲ့ ေဖာ္ျမဴလာ၊ မေအာင္ျမင္တဲ့ ေဖာ္ျမဴလာကို အေသသြားကိုင္ေနေတာ့ ဒုကၡေရာက္တာေပါ့။ ႏိုင္ငံခ်မ္းသာေပမယ့္ ျပည္သူက ဆင္းရဲေနရတယ္။ ဆိုေတာ့ ဒါက ဘာလည္းဆုိရင္ ေခါင္းေဆာင္ရဲ႕ ေပၚလစီပဲ။ အဲ့ဒီေတာ့ တိုးတက္ရင္လည္း ေခါင္းေဆာင္ပဲ၊ ဆုတ္ယုတ္ရင္လည္း ေခါင္းေဆာင္ပါပဲ။


ေမးခြန္း (၅) - ဆရာ့အေနနဲ႔ ၀န္ဇင္း Mobile Application ေလးအေပၚ ျမင္တဲ့အျမင္ေလး ေျပာျပေပးပါလား ဆရာ။

အေျဖ - ကၽြန္ေတာ့္အျမင္ကေတာ့ ေအာင္ျမင္ဖု႔ိ အခ်ိန္ လိုအပ္ပါေသးတယ္။ တုိင္းရင္းသားေတြရဲ႕ စာေပေတြကို ပါ၀င္ေစခ်င္တယ္ဆုိရင္ ဒီထက္ ပိုႀကိဳးစားဖုိ႔ လိုပါလိမ့္မယ္။
Download Wun Zinn


0 comments:

Post a Comment