Wednesday, March 18, 2015

ရခိုင္သမိုင္းပညာရွင္ ဆရာထြန္းေရႊခိုင္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုျခင္း


ယေန႔ ေဖေဖာ္၀ါရီ ၁၂ ရက္ ေန႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေန႔ထူးေန႔ျမတ္တြင္ တစ္ခုအပါအ၀င္ ျဖစ္သည့္ (၆၈) ႀကိမ္ေျမာက္ ျပည္ေထာင္စုေန႔ ျဖစ္ပါသည္။ ျပည္ေထာင္စုတြင္း မွီတင္းေနထိုင္ၾကသည့္ တိုင္းရင္းသားတုိ႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ ထံုးတမ္းစဥ္လာ၊ ဘာသာ၊ စာေပတုိ႔ကို တစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦး သိရွိေလ့လာႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္လ်က္ ၀န္ဇင္း အဖြဲ႔သားမ်ားဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံတုိင္းရင္းသားတို႔တြင္ သမုိင္းေၾကာင္းအခို္င္အမာရွိခဲ့ၿပီး၊ ဘာသာစာေပ ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔သည္ ပုဂံေခတ္ထက္ပင္ ထြန္းကားခဲ့သည့္ မြန္၊ ရခုိင္၊ ရွမ္း အစရွိသည့္ တိုင္းရင္းသားတို့၏ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားကိုသြားေရာက္ေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ ယခုေဖာ္ျပမယ့္အေၾကာင္းအရာေလးကေတာ့ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားတို႔၏ ရိုးရာဓေလ့ထံုးတမ္းစဥ္လာမ်ားကို ရခုိင္သမုိင္းပညာရွင္ ဆရာထြန္းေရႊခိုင္ (မဟာ၀ိဇၨာ) ထံတြင္ သြားေရာက္ ေမးျမန္းျဖစ္ခဲ့သမွ်ကို ၀န္ဇင္းပရိသတ္တို့ ဗဟုသုတရရွိေစရန္ ေ၀မွ်ေပးလုိက္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။

ေမး - ရခုိင္ကဘယ္ကဆင္းသက္လာပါသလဲဆရာ
ေျဖ - ရခုိိင္ဆုိတာကေတာ့ ရကၡိတ ဆုိတာကိုပဲ ေျပာၾကတာပါ။ အမ်ိဳးသီလ၊ ႏွစ္ဌာနကို ေစာင့္စည္းၾကတဲ့ အမည္ကေန ယူၾကတာပါတယ္။ အဲဒီကေန ဆင္းသက္လာတယ္လို႔ ယူဆၾကပါတယ္။

ေမး - ျပည္ေထာင္စုသမၼတ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ လူမ်ဳိးေပါင္း ၁၃၅ မ်ဳိးရွိတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ ဒီလူမ်ဳိးေတြအနက္ကမွ လူဦးေရအရလည္း မ်ားျပားၿပီး ဘာသာ၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈဓေလ့ထံုးစံနဲ႔ သမိုင္းေၾကာင္းရွည္တဲ့ လူမ်ဳိးစုႀကီးေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ ဗမာ၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္ စတဲ့ လူမ်ဳိးစုႀကီးေတြေပါ့။ ဒီလူမ်ဳိးေတြမွာ ရွည္လ်ားတဲ့သမိုင္းေၾကာင္း၊ ခိုင္မာတဲ့ ဘာသာစကား၊ စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြလည္း အသီးသီး ရွိၾကပါတယ္။ ဆိုေတာ့ ဆရာ့အေနနဲ့ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔ရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းအစဥ္အလာ၊ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈ၊ ဘာသာစကား စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အစရွိတာေတြကို ရွင္းျပ၊ ေျပာျပေပးပါခင္ဗ်ာ။
ေျဖ - ရခုိင္လူမ်ိဳးအစကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ သမုိင္းမွာေတာ့ ဘီစီ ၃၀၀၀ ေလာက္တည္းက သမုိင္းစာအုပ္မွာ မွတ္တမ္းတင္ျခင္း ခံရတယ္ေပ့ါ။ ဒါေပမယ့္ တကယ့္တကယ့္ ခိုင္ခိုင္မာမာကေတာ့ဘီစီ ၁၅၀၀ ေလာက္က စႏၵာသူရိယ လက္ထက္ကစၿပီးေတာ့ ခိုင္ခုိင္မာမာ ေတြ႔ရတယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ လူမ်ိဳး သမုိင္းေၾကာင္းေပ့ါ။ စာေပဆုိတဲ့ ေနရာမွာလည္း သူက အိႏၵိယနဲ႔ အရမ္းနီးေတာ့ အိႏၵိယရဲ႕ ဒီ ျဗဟၼဏီေရးထားတဲ့ ေက်ာက္စာေတြဟာ ရခုိင္သမုိင္းမွာ ဓည၀တီေခတ္၊ ေ၀သာလီေခတ္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္၊ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္၊ စသည္ျဖင့္ ေခတ္အဆက္ဆက္မွာ ရွိခဲ့ၾကတယ္။ အေထာက္အထားကေတာ့ အိႏၵိယနဲ႔ အနီးဆံုးျဖစ္ေတာ့ ပိုရႏိုင္တယ္လုိ႔ ေျပာလို႔ရတယ္ေပါ့။ ေနာက္တစ္ခုက ဘာသာတရား ဆုိတာက အဓိကပဲ။ ဘာသာတရားဆုိတဲ့ေနရာမွာလည္း ဆရာတုိ႔က မွန္/မမွန္ဆုိတာကေတာ့ ဆရာတုိ႔က မျဖစ္ဘူးေနာ္။ ဘီစီ ၆ ရာစုကတည္းက မဟာမုနိ ဆုိတဲ့ စႏၵာသူရိယမင္းလက္ထက္မွာေပၚခဲ့တဲ့ ဘုရားႀကီးဟာ ခုထိ နာမည္ႀကီးတုန္းပဲ၊ အေထာက္အထားလည္း ျပည့္စံုဆံုးပဲ။ မႏၱေလး မဟာမုနိ ဘုရားႀကီးဆုိတာ ခိုင္ခုိင္မာမာႀကီးနဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ဉာဏ္ေတာ္ကအစ၊ သူ႔ရဲ႕ မုဌာကအစ၊ သူ႔ရဲ႕ အႏုပညာကအစ ခိုင္လံုတဲ့ အေထာက္အထားနဲ႔ မားမားမတ္မတ္ ရပ္တည္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီသမုိင္းသည္ ဘီစီ ၆ ရာစုေလာက္က စတယ္။ ဲ့ဒီသမုိင္းႀကီးလည္း ေျပာသည့္အျပင္ အျခားေသာ ဗုဒၶဘာသာ အေထာက္အထားေတြ၊ ဥပမာ - ေရလမာကထာ ဆုိတာ နာမည္ႀကီးပဲ။ ဥပမာ - ေ၀သာလီ တစ္ေခတ္လံုးမွာ ဘုရားရဲ႕ အဆီအႏွစ္၊ ဘုရားေဟာခဲ့တဲ့ တရားရဲ႕ အဆီအႏွစ္ကို ေက်ာက္စာေလးေတြနဲ႔ ေစတီေပၚမွာ ထုိးထားတာတို႔၊ ေနရာအႏွံ႔အျပားေပါ့။ ေပါေပါမ်ားမ်ား ေတြ႔ရတယ္။ အဲ့ဒါသည္ ပုဂံမတုိင္ခင္ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀၊ ၇၀၀ ေလာက္ကတည္းက ေပါေပါမ်ားမ်ား ေတြ႔ရတာ၊ ဗုဒၶဘာသာဆုိင္ရာ စာေပအေထာက္အထားေတြ အဲ့ဒါေတြရွိတယ္။ ဒါေၾကာင့္သူက ဘာသာေရးနဲ႔ပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔ပဲ ၾကည့္ၾကည့္၊ ပထ၀ီႏိုင္ငံေရးနဲ႔ပဲ ၾကည့္ၾကည့္ေပ့ါ။ တည္ေနရာအေနအထားအရ အိႏၵိယ Bay of Bengal ေပၚမွာ ဂြင္က်က် တည္ရွိတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ေစာတယ္ပဲ ေျပာရမလား၊ အေထာက္အထားေတြေတာ့ မ်ားမ်ား ျပည့္စံု လွပါတယ္။

ေမး - ၿပီးေတာ့ ဟိုးအရင္ကတည္းက ရွိခဲ့တဲ့ ဓေလ့ထံုးတမ္းအစဥ္အလာေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြနဲ႔ ယေန႔ေခတ္ ရခိုင္လူမ်ဳိးတို႔ရဲ႕ ဓေလ့ထံုးတမ္းေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာစကား၊ စာေပေတြမွာ ဘာေတြ ျခားနားသြားၿပီလဲဆိုတာကို ႏွိုင္းယွဥ္ျပေပးပါ။ ဆိုလိုတာက ေခတ္ကာလေရြ႕ေလ်ာလာတာနဲ႔အမွ် ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံေတြအေၾကာင္းေပါ့။
ေျဖ - မ်ားေသာအားျဖင့္ စာေပနဲ႔ ႏြယ္ၿပီးေျပာင္းလဲလာတာကေတာ့ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ယဥ္ေက်းမႈကေတာ့ နဂိုကတည္းကပဲ စာေပနဲ႔အတူတကြ ေပၚေပါက္တာ မ်ားပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အဲ့ဒီမွာ ပံုျပင္တုိ႔ဆုိရင္ စာေပနဲ႔လိုက္ၿပီး ထြန္းကားလာတယ္။ရခုိင္ပံုျပင္ေတြဆုိရင္ လူထုဦးလွေရးခဲ့တဲ့ စာေပေတြထဲမွာေရာ၊ ေဒသႏၱရမွာ ေပါေပါမ်ားမ်ား ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ ျပင္သစ္ျပည္ ဆိုးဘုန္းယူနီဗာစတီက ျမန္မာစာ ပါေမာကၡဆုိရင္လည္း ရခုိင္ပံုျပင္ဟာ အထူးျခားဆံုးပဲတဲ့။ ပံုျပင္ေတြထဲမွာ စာေပအေထာက္အထားေတြ ဘာေတြ သြားေတြ႔ရသလဲဆုိေတာ့ သူတုိ႔ေျပာရင္ ရိုးရိုးမေျပာဘူး၊ ေလေျပနဲ႔ စကားေျပတင္မကဘူး၊ ကာရံ အခ်ိတ္အဆက္မိတဲ့ ကဗ်ာလကၤာေတြကို ညွပ္ညွပ္ၿပီးေတာ့ ေျပာတယ္။ ဆန္းကဗ်ာလို႔ ေခၚတယ္။ ဆုိတဲ့အခါက်ေတာ့ စာေပၾသဇာဟာ ရခုိင္ယဥ္ေက်းမႈမွာ ေတာ္ေတာ္ေလး လႊမ္းမိုးပါတယ္။

ေမး - ရခုိင္စာေပနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆရာ့ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္ေလး။
ေျဖ - ရခုိင္စာေပက ခုနက ေျပာသလိုမ်ိဳးပဲေလ၊ ကဗ်ာ လကၤာတို႔ ဧခ်င္းတုိ႔လို ဘယ္မွာမွ မေပၚေသးတဲ့ အစပ်ိဳးတဲ့ ကဗ်ာလကၤာမ်ိဳးလည္း ေတြ႔ရတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ သု၀ဏၰ ေရႊလရတု ဆိုတာတို႔က ျမန္မာစာေပေလာကမွာပါ ထိပ္တန္း၀င္တဲ့ အေစာဆံုး အေထာက္အထားေတြ ေတြ႔ရတယ္။ ျမန္မာစာေပေလာက ေပၚၿပီးမွ ေရာက္လာတာမဟုတ္ပဲနဲ႔ အဲဒီမွာပါ တီထြင္တဲ့ ကဗ်ာလကၤာကို ေတြ႔ရတယ္။ ရခုိင္စာေပကို လိုက္စားျခင္းအားျဖင့္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ေနာက္ အဲ့ဒီေခတ္က ကဗ်ာ၊လကၤာေတြသာမကပဲနဲ႔ စာေပအေရးအသားဟာ ရခိုင္မွာ ေတာ္ေတာ္ႀကီး ေစာတယ္။ ျဗဟၼဏီ အကၡရာနဲ႔ ေက်ာက္စာေတြဟာ အေရးအသားေတြဟာ ပုဂံမတုိင္မီႏွစ္ေပါင္း ေထာင္ခ်ီကတည္းက အမ်ားႀကီး ေတြ႔ရတယ္။ေက်ာက္စာဆုိတာ စာေပေပါ့ေနာ္။ အဲ့ဒီ စာေပအကၡရာေတြ ျဗဟၼဏီအကၡရာဟာ ဟိုး အေစာဆံုး ေတြ႔ရတဲ့ အေထာက္အထားကေတာ့ ရခုိင္ေတြအတြက္ ဂုဏ္ယူစရာ အေကာင္းဆံုး အေထာက္အထားကေတာ့ ျဗဟၼဏီ အကၡရာ ေရးထားတဲ့ စာေပဟာ သူတုိ႔ေလာကမွာ ဒီဓည၀တီ၊ ဒီေ၀သာလီ အဆက္ဆက္မွာ ထြန္းကားခဲ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ အဲ့ဒီနဲ႔ ႏြယ္ၿပီးေတာ့ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း ပညာေရးတုိ႔၊ ဒီိ စကားေျပနဲ႔ ေရးတဲ့ ကဗ်ာလကၤာတုိ႔၊ ပံုျပင္တုိ႔၊ အဲ့လိုဟာမ်ိဳး အေထာက္အထားေတြဟာ ေရးနည္းေပါင္း ေျမာက္မ်ားစြာ ေတြ႔ရတယ္။ ကဗ်ာ ေရးစပ္နည္းေတြ အမ်ားႀကီးပဲ၊ ေရႊလရတုရယ္၊ ဧခ်င္းေတြဟာ အေစာႀကီး ေစာပါတယ္။

ေမး - လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ႏွစ္ကစျပီးရခိုင္မွာရခိုင္မူလတန္းေက်ာင္းေတြမွာ ရခိုင္စာေပသင္ပုန္းႀကီးျပဳလုပ္ေနတယ္လို့ကၽြန္ေတာ္တို့ၾကားသိရပါတယ္ဆရာ။ဒီအေပၚဆရာအျမင္ေလးနဲ့ ရခိုင္စာေပတိုးတက္ျပန့္ပြားဖို့အတြက္ဘယ္လိုအခ်က္အလက္ေတြလုပ္ေဆာင္ဖို့လိုအပ္တယ္လို့ယူဆပါလဲဆရာ။
ေျဖ - ရခုိင္သင္ပုန္းႀကီီးဟာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ ေလ့လာမႈ အားနည္းပါတယ္။ သင္ပုန္းႀကီးထက္ အေရးႀကီးတာက အဲ့ဒီ ရခုိင္စာေပမွာ ေပၚခဲ့တဲ့ ကဗ်ာလကၤာတုိ႔၊ ပံုျပင္တို႔ အဲ့ဒါေတြကို မွတ္တမ္းယူတာ ပိုၿပီးေတာ့ အဆင္ေျပမယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။

ေမး - ရခိုင္မွာ အေပ်ာ္ဖတ္နဲ့ရသစာေပပိုင္းမွာအားနည္းတာေတြ႔ရပါတယ္။အဲဒါအဓိကအခက္အခဲကဘာမ်ားလဲခင္ဗ်ာ။
ေျဖ - ရခုိင္စာေပမွာ ရသစာေပမွာ အားနည္းတယ္ဆုိတာ အမွန္ပဲ။ အဲ့ဒါက သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္က လိုက္စားမႈ နည္းပါးတာပါပဲ။ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္တဲ့ စာဆုိတုိ႔က ထိေတြ႔မႈ နည္းလို႔ပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္က အဲ့ဒီမွာ ရသစာေပမွာ ပတ္သက္လို႔ ဆရာႀကီး သမားႀကီးလည္း နည္းပံုရတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။

ေမး - ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ လူမ်ဳိးစုေတြအမ်ားႀကီးထဲမွာမွ ရခိုင္လူမ်ဳိးေတြဟာ အမ်ဳိးအႏြယ္ကို သံေယာဇဥ္ႀကီးတယ္၊ ခ်စ္ျမတ္ႏိုးတယ္လို႔လည္း လူသိမ်ားပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာေၾကာင့္မ်ားပါလဲခင္ဗ်ာ။
ေျဖ - ရခုိင္လူမ်ိဳးဟာ အမ်ိဳးကိုခ်စ္တယ္၊ အမ်ိဳးကို ေစာင့္တယ္ဆုိတာ သူတုိ႔ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ နယ္စပ္မွာ သူတုိ႔အမ်ိဳးကို မ်ိဳတဲ့ လူမ်ိဳးတုိ႔ ဘာသာတို႔ ထြန္းကားမွာကို ေၾကာက္လုိ႔ပဲ၊ နံပါတ္ (၁) က၊ အဲ့ဒီအခါက်ေတာ့ မ်ိဳးခ်စ္စိတ္က အလိုအေလ်ာက္ ေပၚလာတယ္။ ေနာက္ျမန္မာကို ခ်စ္တဲ့စိတ္ အျပည့္အ၀ ရွိတယ္။ အထူးသျဖင့္ က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္လာတဲ့ အခ်က္ေတြ မ်ားလြန္းလို႔ပဲ ယူဆရမွာပဲ။ ေနာက္ ကိုယ့္ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈကို ဖ်က္ဆီးမယ့္သူေတြ သြားၿဖဲၿပီးေတာ့ မ်က္လံုးျပဴးျပေနလို႔ ယူဆရတာပါပဲ။

ေမး - ၀န္ဇင္းန့ဲပတ္သတ္ျပီးဆရာ့အျမင္ကို သိပါရေစခင္ဗ်ာ။
ေျဖ - သိပ္ေကာင္းတဲ့ စနစ္ပါပဲ၊ ဒါ ေခတ္နဲ႔အညီ လုပ္ေဆာင္တာပါ။ ဆရာတုိ႔ကိုယ္တုိင္လည္း ဆရာတုိ႔ သားသမီးေတြကို ဒီလိုပဲ လုပ္ေစခ်င္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ၀မ္းပန္းတသာ ႀကိဳဆုိပါတယ္။

( ဒီအင္တာဗ်ဴးမ်ာ စိတ္၀င္တစား ေျဖၾကားေပးခဲ့ေသာ ရခုိင္သမုိင္းပညာရွင္ ဆရာဦးထြန္းေရႊခိုင္အားေက်းဇူးအထူးပင္တင္ပါတယ္ခင္ဗ်ာ။ )
Download Wun Zinn


0 comments:

Post a Comment