Wednesday, March 18, 2015

ဆရာႏိုင္ေမာင္တုိးနဲ႔ ေတြ႔ဆံုျခင္း



ျပည္ေထာင္စုေန႔ အထူးအစီအစဥ္ တတိယပိုင္းအေနနဲ႔ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ သမုိင္းမွာ သမုိင္းအေထာက္အထား၊ အခုိင္အခန္႔ ဘာသာယဥ္ေက်းမႈ အခုိင္အခန္႔ရွိခဲ့တဲ့ မြန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ စာေပယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ သမုိင္းေၾကာင္းကို အျခားေသာ တုိင္းရင္းသားမ်ား တစ္ဦးနဲ႔တစ္ဦး ပိုမိုသိရွိနားလည္ေစရန္ ရည္ရြယ္လ်က္ ၀န္ဇင္းအဖြဲ႔သားမ်ားဟာ ဆရာႏိုင္ေမာင္တုိးနဲ႔ သြားေရာက္ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခဲ့ပါတယ္။ ဆရာနဲ႔ ေတြ႔ၿပီး ေမးျဖစ္ခဲ့တာေလးေတြက...


#WZ - ပထမဆံုး မြန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႔ မြန္စာေပယဥ္ေက်းမႈ အေၾကာင္းေလး ေျပာျပေပးပါ ဆရာ။

#NMT - မြန္လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ သမုိင္းကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို ရွည္လ်ားပါတယ္။မြန္ေတြရဲ႕ အေထာက္အထားအရေကာ၊ အရင့္အရင္က ဆရာႀကီးမ်ား ျဖစ္ၾကတဲ့ ဆရာႀကီး လုစ္တို႔ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာ ႏိုင္ပန္းလွတုိ႔ရဲ႕ သုေတသန ျပဳခ်က္အရ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေက်ာ္ ေလာက္ကတည္းက မြန္ရယ္လို႔ တိတိက်က် မကြဲေသးခင္ မြန္နဲ႔ ခမာနဲ႔  မကြဲခင္ကတည္းက မြန္ခမာအုပ္စုအေနနဲ႔ မြန္ဂိုးလီးယား အလယ္ပိုင္းမွာ ေနထိုင္ၾကပါတယ္။ မ်ိဳးႏြယ္အားျဖင့္ကေတာ့ မြန္ဂိုလြိဳက္စ္ေပါ့။ အဲဒီလိုမ်ိဳး ေနလာရင္းနဲ႔ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ေနာက္ပိုင္း ေရၾကည္ရာျမက္ႏုရာေပါ့။ ေတာင္ပိုင္းဘက္ကို တျဖည္းျဖည္း ဆင္းလာခဲ့တယ္။ ေတာင္ပိုင္းကို ဆင္းလာတဲ့အခါက်ေတာ့ တရုတ္ျပည္ရဲ႕ ယန္စီက်န္ျမစ္၊ အဲဒီေနရာမွာ ယန္စီက်န္ုဆိုတာ ယန္စီဆုိတာက တရုတ္စကား၊ က်န္ဆုိတာက မြန္စကား၊ က်န္ရဲ႕ အဓိပၸာယ္က ျမစ္ေပါ့။ မြန္ေတြက ကရိန္လို႔ ေခၚတာ ေပါ့။ အဲဒီျမစ္ကမ္းေဘးမွာေနလာတဲ့ လူေတြရဲ႕ ဓေလ့နဲ႔ အခုေခတ္လူေတြရဲ႕ ဓေလ့ အင္မတန္မွ အမ်ားႀကီး နီးစပ္မႈ ရွိၾကတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ ေရကိုထိန္း သမၺာန္အုပ္ၿပီး ဆန္စပါးစိုက္ပ်ိဳးတဲ့ ဓေလ့မ်ိဳးေပါ့။ အဲဒီေနာက္ပိုင္း ေတာင္ပိုင္း ယန္စီျမစ္ကေန တျဖည္းျဖည္း ဆက္လက္ဆင္းလာတဲ့အခါက်ေတာ့ မဲေခါင္ဖက္အထိ ေရာက္လာၾကတယ္။ ဒီလိုေရာက္လာတဲ့အခါ အထက္ပိုင္းမွာ ဒြါရ၀တီကို တည္ေထာင္တယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ သု၀ဏၰဘုံမိကို တည္ေထာင္တယ္။ တည္ေထာင္တဲ့ ႏွစ္အခ်င္းကေတာ့ အတူတူပဲ။ ေအဒီနဲ႔တြက္ရင္ ၂ ရာစုေလာက္ကတည္းက တည္ေထာင္ခဲ့ၾကတယ္။ ဒြါရ၀တီကလည္း ရွိေပမယ့္ သူ႔ရဲ႕ သမုိင္း အခ်က္အလက္ေတြက်ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က မခ်ျပႏိုင္ေသးဘူး။ သု၀ဏၰဘုံမိက်ေတာ့ သမုိင္းအေထာက္အထား အခိုင္အမာ ရွိတယ္ေပါ့။ 

ေနာက္ သာသနာက်ေတာ့ ျမတ္စြာဘုရား ဘုရားျဖစ္ေတာ္မူၿပီး ၄၉ ရက္ေျမာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ မြန္ကုန္သည္ႏွစ္ေယာက္ျဖစ္တဲ့ တဖုႆနဲ႔ ဘလႅိကကုန္သည္ ညီေနာင္ ၂ ေယာက္ဟာ ဆံေတာ္ ၈ ဆူကို သယ္လာျခင္းအားျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အေစာဆံုး မြန္လူမ်ိဳးမွတစ္ဆင့္  ဗုဒၶ သာသနာ ေရာက္လာတဲ့ သမုိင္းပဲ။ သု၀ဏၰဘုံမိကလည္း (၃) ပိုင္းရွိတယ္။ ပထမ သု၀ဏၰဘုံမိ၊ ဒုတိယ သု၀ဏၰဘုံမိနဲ႔ တတိယ သု၀ဏၰဘုံမိတုိ႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပထမ သု၀ဏၰဘုံမိက လက္ရွိသထံုျပည္ရဲ႕  ေျမာက္ဖက္ နည္းနည္းက်တယ္။ သူက ဆူနာမီေၾကာင့္ မင္းဆက္ (၉) ဆက္ေျမာက္မွာ ပ်က္တယ္။ ေနာက္ ဒုတိယ သု၀ဏၰဘုံမိက ခု ခင္ဗ်ားတုိ႔ မြန္ျပည္နယ္သြားရင္ ဘီးလင္းေပါ့။ သူ႔နားေလးမွာ ေကလာသ  ေတာင္ဆုိတာ၊ ေတာင္ေပၚမွာ တစ္ဖက္၊ ေျမျပန္႔မွာတစ္ဖက္ ဒုတိယ သု၀ဏၰဘုံမိကို တည္ခဲ့တယ္။ ေနာက္ ၈ ရာစုေရာက္တဲ့အခါ က်ေတာ့ ဒုတိယ သု၀ဏၰဘုံမိပ်က္သြားခဲ့တယ္။ ပ်က္သြားတယ္ဆုိတာက တရုတ္ေတြတိုက္လို႔ေပါ့။ 

ဒီလို ပ်က္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့မွ ယခု လက္ရွိ တတိယ သု၀ဏၰဘုံမိ(သထံု) ကို တည္လိုက္တယ္။ အခ်ဳပ္ေျပာရရင္ေတာ့ ဒီ သု၀ဏၰဘုံမိမွာ မင္းအေရအတြက္က (၅၇) ဆက္ တိတိက်က် ရွိတယ္။ ဒြါရ၀တီမွာေတာ့ မင္းဆက္က (၂) မင္းပဲ ရွိတယ္။ က်န္တဲ့ မင္းဆက္ေတြကေတာ့ ဦးတို႔ရဲ႕ Record အားနည္းမႈေၾကာင့္ေပါ့ အတိအက် မရွိဘူး။ ေနာက္ အားလံုး သိတဲ့အတုိင္း မႏူဟာမင္းလက္ထက္မွာ အေနာ္ရထာ စစ္ႏိုင္တဲ့အခါ မြန္စာေပေတြသာမက၊ တျခားေသာ ဘုရားေဟာ ပိဋကတ္ (၃) ပံုကို သယ္ေဆာင္လာခဲ့သလို မြန္အတတ္ပညာရွင္၊ အသိပညာရွင္ေတြကို ေခၚေဆာင္လာခဲ့လုိ႔ သထံုမွာ မင္းေနျပည္ေတာ္ျပန္လည္ ထူေထာင္ဖုိ႔ မလြယ္ကူေတာ့ဘူး။ အဲဒီအခ်ိန္ကစၿပီး ပုဂံမွာ ရွင္အရဟံကို အေၾကာင္းျပဳလို႔ ဗုဒၶသာသနာ စည္ပင္ျပန္႔ပြားေနၿပီ ျဖစ္သလို၊ မြန္ေတြရဲ႕ အဌာရသ ၁၀ မ်ိဳး၊ ပန္း (၁၀) မ်ိဳးေပါ့၊ ပန္းဆုိတာက မြန္ဘာသာမွာ ပုညန္းလို႔ ေခၚတယ္။ ပညာ ေခၚတာေပါ့။ အတတ္ပညာ (၁၀) ပါးေပါ့။ အဲဒီဟာေတြအကုန္လံုး ပုဂံေရာက္သြားတဲ့အခါမွာ ဗုဒၶဘာသာေရာ၊ အႏုသုခုမ အရာေရာအားလံုးကို တိုးတက္ျပန္႔ပြားသြားတာေပါ့။ အဲဒါကေတာ့ တတိယ သု၀ဏၰဘုံမိ အဆံုးေပါ့။ 

ေနာက္ စာေပယဥ္ေက်းမႈကေတာ့ မြန္ေတြရဲ႕စာေပ အဓိကက ျဗဟၼဏီစာေပကို ယူထားတယ္ေပါ့။ ျဗဟၼဏီအကၡရာဆုိတာ တရုတ္စာ မဟုတ္ဘူး။ အိႏၵိယရဲ႕စာ၊ မြန္ေတြဟာ ကူးလူးဆက္ဆံတုန္းက တရုတ္ထက္စာရင္ အိႏၵိယကို ပိုမိုကူးလူးဆက္ဆံၾကတယ္။ အေၾကာင္းက ဘာသာတရားအရေရာ၊ ပထ၀ီအေနအထားအရေရာ ေလေၾကာင္းမိတဲ့အခါ အိႏၵိယကို ၇ ရက္တည္းနဲ႔ ေရာက္ႏုိင္တာကိုး။ အိႏၵိယမွာ အဲခ်ိန္တုန္းက ထြန္းကားေနတာ ျဗဟၼဏီအကၡရာ၊ ျဗဟၼဏီအကၡရာဆုိတာ အခု အိႏၵိယမွာ ထုိးထားတဲ့ အာေသာက ေက်ာက္စာေပၚပါ အကၡရာမ်ားဟာ ျဗဟၼဏီအကၡရာပဲ။ အဲ့ဒီ ျဗဟၼဏီအကၡရာဟာ သူ႔နယ္နဲ႔သူ ကြဲျပားၿပီး ျပန္လည္တီထြင္လိုက္တာေပ့ါ။ စာကေတာ့ ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္မွာေပါ့၊ အခုအေစာဆံုး ေတြ႔ခဲ့တာေနာ္။ ေနာက္ထပ္ေျမႀကီးမွာ ျမွဳပ္ထားတဲ့ ဟာေတြ မေတြ႔ရေသးေတာ့ အေစာဆံုးကေတာ့ ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္ေပါ့။ ယိုးဒယားမွာ ေတြ႔ရတဲ့ ပရပထံု၊ အလွဴစာေပါ့ ေနာက္ ဗိုလ္တစ္ေထာင္ဘုရားမွာ ေတြ႔ရတဲ့ ေရတမာကထာစသည္ျဖင့္ ေတြ႔ရမယ္ေပ့ါ။ အခု ဦးစံမိႈင္းတုိ႔ တူးေနတဲ့၊ ေနာက္ ဆရာႀကီးေတြ တူးေနတဲ့ ေနရာေတြမွာလည္း မြန္စာ တစ္ပိုင္းတစ္စကို ေတြ႔ရတယ္။ အဲဒါေတြကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မြန္စာေပဟာ ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္မွာ ေပၚေပါက္ခဲ့တယ္လုိ႔ မွတ္ယူရပါတယ္။ ေနာက္ မြန္စာေပနဲ႔ ျမန္မာစာေပဟာ  စာဖတ္တဲ့ အသံထြက္ခ်င္းမတူ၊ စာလံုးေပါင္းပံုျခင္း မတူၾကေပမဲ့၊ စာအေရးအသားမွာ အသံုးျပဳတဲ့ ဗ်ည္းမ်ားအားလံုး နီးပါး တူညီေနၾကပါတယ္။ မြန္စာမွာ ဗ်ည္း (၃၅) လံုးရွိၿပီး ျမန္မာစာမွာ ဗ်ည္း (၃၃) လံုး ရွိတာကိုး။ ေနာက္ ပုဂံေခတ္မွာ ေတြ႔ရတဲ့ ရာဇကုမာရ္ေက်ာ္စာဟာ ဘာသာအားျဖင့္ ေလးမ်ိဳးနဲ႔ ထိုးထြင္းထားတယ္။ မြန္၊ ျမန္မာ၊ ပ်ဴ၊ ပါဠိဘာသာေပါ့၊ သုိ႔ေသာ္လည္း အကၡရာအားျဖင့္ေတာ့ (၂) မ်ိဳးပဲ ရွိတယ္။ အကၡရာေတြက ဘာေတြလဲဆုိေတာ့ မြန္ရယ္၊ ဗမာရယ္၊ ပါဠိရယ္က မြန္အကၡရာနဲ႔ ေရးထားတယ္၊ ပ်ဴအကၡရာကေတာ့ ပ်ဴအကၡရာနဲ႔ ေရးထားတယ္။ အန္ကယ္က အဲ့လိုေျပာလုိ႔ရွိရန္ ဗမာေတြက ႀကိဳက္ခ်င္မွ ႀကိဳက္မယ္။  ဗမာစာက မြန္စာက ယူတယ္လုိ႔ ေျပာတယ္ ျဖစ္ခ်င္ျဖစ္မယ္။ တကယ္တကယ္တမ္း ဖတ္ၾကည့္လိုက္ရင္ ပံုကို ၾကည့္တာနဲ႔ပဲ သိသာပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ မြန္စာေပယဥ္ေက်းမႈဟာ ေတာ္ေတာ္ေစာေစာကို ေပၚ ေပါက္ခဲ့တယ္လုိ႔ ေျပာရပါမယ္။


#WZ - ေခတ္အဆက္ဆက္ ေျပာင္းလဲလာတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား ရွိခဲ့မယ္ဆုိရင္

#NMT - ပထမဆံုး စာေပရဲ႕ ေျပာင္းလဲမႈေပါ့၊ မြန္စာမွာ ပိဋကတ္ (၃) ပံုဆုိတာ ရွိၿပီးသား။ ဘာလို႔ဆုိေတာ့ အေနာ္ရထာ ယူသြားတဲ့ ပိဋကတ္ (၃) ပံုဆုိတာ မြန္စာေပနဲ႔ ေရးထားတာကိုး။ မြန္ဘာသာနဲ႔ ေရးထားတဲ့ ပိဋကတ္ကေတာ့ အဲ့ဒီတုန္းကတည္းက အစံု (၃၀) ေလာက္ ရွိတာကိုး။ ပိဋကတ္ (၃) ပံုက အစံု (၃၀) ရွိတယ္။ ဘာသာျပန္ေတြ၊ အဌကထာေတြ၊ ပ်ိဳ႕ကဗ်ာေတြ အစံု ရွိတယ္။ အခုေျပာရင္လည္း ယံုခ်င္မွ ယံုမယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔လည္းဆုိေတာ့ မြန္စာဟာ တိမ္ျမွဳပ္ေနတာကိုး။ ဗမာမွာ ေတြ႔ရတဲ့  ပ်ိဳ႕ကဗ်ာလကၤာအားလံုး ေတြ႔ရသလို မြန္မွာလည္း ပ်ိဳ႕ကဗ်ာလကၤာအားလံုး ေတြ႔ရတယ္။ ဥပမာ ရွင္ေမြးလြန္း မင္းနႏၵာပ်ိဳ႕၊ ဗမာမွာလည္း ရွိသလို မြန္မွာလည္း ရွိတယ္။ ေရသည္ျပဇာတ္တုိ႔လို ဟာမ်ိဳးေတြ မြန္မွာလည္း ရွိတယ္။ အဲ့ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က အခုေနမ်ား မြန္ဘာသာနဲ႔ ေမဂ်ာ ရမယ္ဆုိလည္း တင္ႏိုင္တယ္၊ Ph.D ထိ ေပးမယ္ဆုိလည္း ေပးႏိုင္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆုိေတာ့သူက ေက်ာက္စာေတြလည္း အခိုင္အမာ ရွိတာကိုး။ သူ႔ရဲ႕ပ်ိဳ႕ကဗ်ာ၊ လကၤာ၊ ေဆးက်မ္းေတြ၊ ေဗဒင္က်မ္းေတြလည္း အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ 


#WZ - မြန္စာေပ ယဥ္ေက်းမႈ ျပန္႔ပြားေအာင္ ျပဳလုပ္သင့္သည္မ်ား ရွိပါက 

#NMT - အဲ့ဒါက ႏိုင္ငံေတာ္နဲ႔ ဆုိင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က အခု ကိုယ့္ထီးကိုယ့္နန္း ကိုယ့္ ၾကဌန္း မဟုတ္ဘူး။ ျပည္ေထာင္စု အသုိင္းအ၀ိုင္းထဲမွာ ေနရတဲ့အခါက်ေတာ့ ၾကည့္လိုက္လို႔ရွိရင္ေတာ့ ျပည္ေထာင္စုအသိုင္းအ၀ိုင္း သေဘာပဲ ကိုယ္က ခံစားေနရတယ္။ တကယ္တကယ္က်ေတာ့ ျမန္မာစာထက္ေတာင္ သာခ်င္သာအံုးမယ္။ ရွိခ်င္လည္း ရွိအံုးမယ္။ ဒါေပမဲ့ သင္ရတာကေတာ့ ျမန္မာစာလိုမ်ိဳး မသင္ရဘူး။ တုိင္းရင္းသားဘာသာစကားေတာင္ သင္ခြင့္မေပးဘူး။ အဲ့ေတာ့ အန္ကယ္တုိ႔ ငယ္ငယ္တုန္းက ဒါ ဖဆပလ လက္ထက္တုန္းက (ဦးႏုလက္ထက္တုန္းက) လြတ္လပ္ေရးရတာ ၄၈၊ ၄၈ ၿပီးေတာ့ ၅၃ ကေနၿပီးေတာ့ ၆၃ ထိက မြန္ျပည္နယ္မွာ မြန္ရြာေတြမွာ တစ္ဘာသာေတာ့ မြန္စာ သင္ၾကားခြင့္ေပးရမယ္။ ဥပမာ မြန္မရွိတဲ့ ရြာမွာ မြန္စာမသင္ရဘူး၊ မြန္ေတြရွိတဲ့ ရြာမွာေတာ့ မြန္စာ သင္ၾကားရတယ္။ အဲ့ဒီတုန္းက တရား၀င္သင္ၾကားခြင့္ေပးတယ္။ ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းမွာ သင္ၾကားခြင့္ေပးတယ္။  တစ္ခ်ိဳ႕ရြာႀကီးေတြ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္း ၅ ေက်ာင္းထိ တရား၀င္ သင္ၾကားခြင့္ေပးထားတယ္။ ေက်ာင္းသားက ေသာင္းနဲ႔ခ်ီရွိတယ္။ ဆရာ ဆရာမက ရာေက်ာ္ရွိတယ္။ အစိုးရလစာနဲ႔ ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းမွာ သင္ၾကားခြင့္ေပးတယ္။ ေနာက္တစ္ခုက ဘာလည္း ေကာင္းေသးလည္းဆုိေတာ့ တကၠသိုလ္မွာ ဥပစာေအာက္ေျခတန္း ၂ တန္းကို စိတ္ႀကိဳက္ မြန္စာတစ္ဘာသာ ယူခြင့္ေပးတယ္။ အဲ့ေတာ့ အဲ့ဒီရဲ႕ အခြင့္အေရးဟာ မြန္စာကို ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းမွာ သင္ရတယ္။ ၆၄ ထိကို သင္ၾကားခြင့္ရလုိက္တယ္။ ၅၄ ကေန ၆၄ ဆိုေတာ့ ၁၀ ႏွစ္စာ သင္ၾကားခြင့္ ရလိုက္တယ္။ ဒါေပမဲ့ ေတာ္လွန္ေရးေကာင္စီ တက္လာၿပီး ပညာေရး စနစ္သစ္ကို တည္ထြင္လုိက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အရင္တုန္းက သင္ၾကားခြင့္ရခဲ့တာေတြ အကုန္လံုး ဖ်က္လိုက္တယ္ဖ်က္ရံုတင္မကေသးဘူး၊ မြန္အမ်ိဳးသား အထက္တန္းေက်ာင္း စသည္တုိ႔ကိုပါ ျပည္သူပိုင္ သိမ္းလိုက္ေသးတယ္။ အဲ့ဒီအခ်ိန္ကေနစၿပီးေတာ့ ေက်ာင္းခ်ိန္အတြင္းမွာ မြန္စာသင္ၾကားခြင့္ လံုး၀မရေတာ့ဘူး။ ဘုန္းႀကီးသင္တဲ့ စာကိုေတာင္  အပိတ္ခံလိုက္ရေသးတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ဘုန္းႀကီးေတြရဲ႕ ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္ မူလတန္းကေနစၿပီးေတာ့ ဓမၼစရိယ ေအာင္တဲ့အထိ မြန္ဘာသာ သင္ခြင့္ေပးလုိက္တယ္။ လူေတြကေတာ့ သင္ၾကားခြင့္မရေသးဘူး။ မေပးတဲ့အခါက်ေတာ့ တကၠသိုလ္က စာေပယဥ္ေက်းမႈ  အသင္းအဖြဲ႔ေတြက ေႏြရာသီေက်ာင္းပိတ္ရက္မွာ ရြာေတြကို ဆင္းၿပီးေတာ့ မြန္ဘာသာ သြားသင္ေပးၾကတယ္။ ဒါလည္း သင္ႏိုင္ ၂ လေလာက္ပဲ ရမွာေပါ့။ ေက်ာင္းပိတ္တာ ၂ လေလာက္ပဲ ရွိတာကိုး။ ကေလးေတြလည္း ေက်ာင္းပိတ္ရမယ္၊ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားေတြလည္း ေက်ာင္းပိတ္ရမယ္။ အဲဒီအခ်ိန္ ၂ လေလာက္ကေလးနဲ႔ ဒီကေလးေတြ ဘယ္လိုလုပ္ စာတတ္မလည္း၊ ဒါေပမဲ့ နည္းနည္းေတာ့ အေျခခံရသြားတာေပါ့ေလ။ အဲ့လိုသင္ေနရင္းနဲ႔ အေရးအခင္း မတုိင္ခင္ေလးမွာ ေက်ာင္းသားေတြကို သင္ခြင့္မေပးျပန္ေတာ့ဘူး။ ေက်ာင္းသားဆုိေတာ့လည္း သိတဲ့အတုိင္းပဲေလ။ အစိုးရက အဲ့ကတည္းက ခုခ်ိန္ထိ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသား  ေတြကို လူဆိုးေတြလို႔ ေအာက္ေမ့တာပဲဗ်။ ဘယ့္ႏွယ့္ဗ်ာ။ ကိုယ့္စာကိုယ္သင္တာေတာင္ မသင္ရဘူးဆုိေတာ့။ အဲ့ဒါျဖစ္ၿပီးေတာ့ ဘုန္းႀကီးေတြက ယဥ္ေက်းလိမၼာသင္တန္းေတြမွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔အတူ မြန္စာပါ သင္ေပးတယ္။ ေနာက္ မြန္ျပည္သစ္ပါတီရဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္နယ္ေျမေတြမွာ စာသင္ေက်ာင္းေတြထားၿပီး သင္ၾကားေပးၾကတယ္ေပါ့။ ဒါကလည္း အခက္အခဲ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။ ေက်ာင္းေဆာက္ရမယ္၊ ေနာက္ အစိုးရလာတဲ့အခါ ထြက္ေျပးရမယ္  စသည္ျဖင့္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္လည္း ၁၉၅၅ Cease fire စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္လိုက္တဲ့ အခါမွာ ယခင္ကထက္ေတာ့ လြတ္လပ္ခြင့္ ပိုရလာတယ္။ ေနာက္ ၂၀၁၀  လား မသိဘူး၊ ပိုၿပီးေတာ့ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ ပိုၿပီးေတာ့ လုပ္လာၾကတယ္ေပါ့။ ဒါကေတာ့ မြန္ျပည္သစ္ပါတီရဲ႕ ပညာသင္ၾကားေရး သြားတဲ့ပံုစံေပါ့။ 

အခု ဒီမိုကေရစီေခတ္က်ျပန္ေတာ့ ေဒါက္တာ စိုင္းေမာက္ခမ္းက ေျပာတယ္။ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ေက်ာင္းခ်ိန္ျပင္ပမွာ စာသင္ၾကားခြင့္ရေအာင္ လုပ္ေပးမယ္ဆုိတာ။ ညီေလးပဲ စဥ္းစားၾကည့္.. ကေလးေတြဖက္က ျပန္ၾကည့္မယ္ဆုိရင္လည္း ေက်ာင္းစာသင္ၿပီးလို႔ သူတုိ႔  နားခ်င္၊ ကစားခ်င္တဲ့အခ်ိန္မွာမွ စာသင္ဆုိေတာ့ ၿပီးေတာ့ ရတဲ့အခ်ိန္ကလည္း အင္မတန္နည္းတယ္ဆုိေတာ့ ကေလးေတြကလည္း ဘယ္စိတ္၀င္စားေတာ့မလည္း။ သင္ေပးမယ့္သူ ရွိရင္ေတာင္မွ၊ မိဘေတြအေနနဲ႔လည္း မြန္စာ တတ္တာ ဘာလုပ္လို႔ရမွာလည္း၊ ဟိုမွာ ေက်ာင္းမွာ ေတာ္မွ တတ္မွ အဆင့္ (၁) ရမွ MC ၀င္ႏိုင္မယ္ဆုိေတာ့  ဘယ္လိုလုပ္မလည္း။ ဒါေတြက အလုပ္မျဖစ္ဘူးေလ။ ပညာေရးရဲ႕ ေပၚလစီကိုက မွားေနတာကိုး။ 


#WZ - တုိင္းရင္းသား ဘာသာစကားေတြကို သင္ၾကားခြင့္မေပးတဲ့အခါ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္တာေတြက...

#NMT - အဲဒါကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ စကတည္းက ျမင္ပါတယ္။ ကေလးတစ္ေယာက္ဟာ ေက်ာင္းစတက္တဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ရဲ႕ ဘရိန္းက ဘာမွရွိေသးတာ မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္ သူတတ္တဲ့ ဘာသာစကားက သူ႔ရဲ႕ မိခင္ဘာသာစကား။ ဥပမာ - ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရြာမွာဆုိ တစ္ရြာလံုးက မြန္လို ေျပာေနတာ၊ ဗမာစကားကို မသိဘူး။ ဗမာစကားမသိဘဲနဲ႔ ၆  ႏွစ္ျပည့္တဲ့အခါက်ေတာ့ ေက်ာင္းေရာက္တဲ့အခ်ိန္က်ေတာ့ ဗမာစကားနဲ႔ သင္လုိက္တဲ့အခါက်ေတာ့ သူတုိ႔ဘာေျပာလို႔ေျပာမွန္း မသိဘူး။ ဒီကေလး ငယ္ငယ္ေလးနဲ႔ သူနဲ႔မဆုိင္တဲ့၊ မြန္နဲ႔ မဆုိင္တဲ့ ဘာသာစကားတစ္ခုနဲ႔ ေတြ႔ရတာကို။ အကယ္၍မ်ား ဆရာ/ဆရာမက စိတ္တုိင္းမက်ခဲ့ရင္ အခက္အခဲတစ္ခုက ျဖစ္ျပန္ေကာ။ ကေလးက နားမွမလည္ပဲကိုး။ ကေလးေတြရဲ႕ ၄၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ေအာင္ၿပီး က်န္ရာခိုင္ႏႈန္း က်ရံႈးျခင္းက မရွိဆင္းရဲျခင္းတစ္ေၾကာင္းျဖစ္သလို၊  ဒီစာကို နားမလည္တဲ့တစ္ေၾကာင္းေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီပညာေရးစနစ္ျဖစ္တဲ့ မိခင္ဘာသာစကားနဲ႔ မသင္သမွ် ကာလပတ္လံုး တိုင္းရင္းသားေတြရဲ႕ ပညာေရးဟာ ကေလးေတြဟာ ပညာထြန္းကားဖို႔ မလြယ္ဘူး။ 

ေနာက္ လူစိတ္သဘာ၀အရ ၾကည့္လုိက္ရင္ သူ နားမလည္တဲ့ ဘာသာစကားတစ္ခုကို သူ ႏုနယ္တဲ့အခ်ိန္မွာ အတင္းအက်ပ္ သြတ္သြင္းၿပီး သင္ၾကားရတာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔အေနနဲ႔ အလြတ္က်က္တာမ်ိဳးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္တယ္။ ေနာက္ တစ္ခုက  ဥပမာ ဆရာမင္းသု၀ဏ္ရဲ႕ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ျဖစ္တဲ့ "ဆြမ္းအုပ္နီနီ အေမရြက္လို႔ မနက္ျဖန္တဲ့ ေက်ာင္းတက္မယ္" ဆုိေတာ့ တခ်ိဳ႕ေနရာက ကေလးေတြက ဆြမ္းအုပ္ဆုိတာ ဘာမွန္းမသိဘူး၊ ေနာက္ ေက်ာင္းဆုိတာ ဘာမွန္း မသိဘူး။  အမွန္က ငယ္ငယ္ကတည္းက သူတုိ႔ေဒသနဲ႔ ကိုက္တဲ့ သင္ရိုးပံုစံတစ္ခုကို ဆြဲၿပီး မိခင္ဘာသာစကားနဲ႔ သင္ေပးလုိက္၊ ဗမာစာကိုလည္း  တျခား ေမဂ်ာအေနနဲ႔ သင္ေပးလုိက္၊ ေနာက္ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ဘာသာစံု သင္လုိက္၊ ဗမာစာကေတာ့ ေတာ္ေလွ်ာက္သင္ေပါ့ေလ၊ ဒီလိုမ်ိဳး  သင္ရမယ့္အစား... အဓိကကေတာ့ မိခင္ဘာသာစကားကို သင္ေပးရမယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔မွ သူ႔မိခင္ဘာသာစကားကို ေလွ်ာ့ေပး၊ အထက္တန္းက်ေတာ့မွ တကၠႏိုလိုဂ်ီ သင္ေပးရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အျမင္ေပါ့၊ အဲ့ဒီေတာ့ ဘယ္အခ်ိန္မဆို ေက်ာင္းက ထြက္တာနဲ႔ ကေလးမွာ အသက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္းအတြက္ လုပ္ႏိုင္တဲ့ အရည္အခ်င္း ရွိမယ္။ ေနာက္ ကၽြန္ေတာ္ ၾကားသိရတာက အျပင္မွာ အစိုးရအသိအမွတ္ျပဳ ေက်ာင္းေထာင္စားတဲ့ ဆရာေတြေတာင္မွ အနည္းဆံုး MA ရမွျဖစ္မယ္ဆုိေတာ့ တျခားရတဲ့လူက ဘာလုပ္စားလို႔ရမလည္း။ ဒါ သူတုိ႔သင္ေပးတဲ့ ပညာပဲ။ အသက္ေမြးလို႔မရဘူး ဆုိတဲ့ သေဘာပဲေပ့ါ။ 


#WZ - ျပည္ေထာင္စုတုိင္းရင္းသား အခ်င္းခ်င္း ခ်စ္ခင္ရင္းႏွီးစြာ ေနထုိင္သြားေစမည့္ အေၾကာင္းေလးမ်ား ရွိခဲ့ပါက ဆရာ့အျမင္ေလး...

#NMT - အဲ့ဒါက ရွင္းရွင္းေလးပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေက်ာင္းသားဘ၀တုန္းက ရွမ္းဖက္က ပင္လံုစာခ်ဳပ္မွာ လက္မွတ္ထုိးထားတဲ့ ဆရာႀကီး ဦးတင္ေအးဆုိတာ ရွိတယ္။ သူက ဘာေျပာလည္းဆုိေတာ့ "ကုိယ့္လူမ်ိဳး ကိုယ္ခ်စ္ရမယ္၊ ဒါေပမယ့္ ကိုယ့္လူမ်ိဳး ကိုယ္ခ်စ္ရမယ္ ဆုိတုိင္းလည္း သူမ်ားကို မုန္းဖုိ႔မဟုတ္ဘူး" တဲ့။ ဘယ္ေလာက္ေကာင္းတဲ့ စကားလည္း။ ကိုယ့္လူမ်ိဳးကို ခ်စ္သလို သူမ်ားလူမ်ိဳးကိုလည္း မမုန္းတာက ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ပဲ။ 

ကိုယ္အခြင့္အေရးရသလို သူမ်ားလည္း အခြင့္အေရး ရရမယ္၊ ျပည္ေထာင္စုဆုိတဲ့ သေဘာက ဘာလည္း၊ အခြင့္အေရး တန္းတူရတာပဲ မဟုတ္လား။ အခြင့္အေရးတန္းတူ မရဘူးဆုိရင္ ဒီလိုပဲ ဖုိက္တင္ေတြ ခ်ကုန္ေတာ့မွာေပါ့။ တစ္ခ်ိန္လံုး ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဘယ္ေတာ့ ရမွာလည္း။ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရခ်င္ရင္၊ ျပည္ေထာင္စုႀကီး တည္ၿမဲေစခ်င္ရင္ ကိုယ္နဲ႔တန္းတူ က်န္ တုိင္းရင္းသားအားလံုး အခြင့္အေရးတန္းတူ ရမယ္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ေပးေရး (လြတ္လပ္ခြင့္ဆုိတာ စည္းနဲ႔ကမ္းနဲ႔ကို ေျပာတာေနာ္) ဆုိရင္ ျပည္ေထာင္စုႀကီး တည္ၿမဲပါလိမ့္မယ္။ ျမန္မာျပည္လြတ္လပ္ေရးရတာ ၁၉၄၈၊ အိႏၵိယျပည္လြတ္လပ္ေရးရတာ ၁၉၄၇၊ မေလးရတာက ၁၉၅၇၊ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ထက္ အမ်ားႀကီးေနာက္က်တယ္။ သူတုိ႔ႏိုင္ငံေတြ ဘာလို႔ တုိးတက္သလဲ။  ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံႀကီးက ဘာလို႔ က်သြားသလဲ။ အဲ့ဒါဘာေၾကာင့္လဲ။ Mismanagement ေၾကာင့္ေပါ့။ အုပ္ခ်ဳပ္တဲ့အခါ အလြဲအမွားေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ခဲ့တာေပ့ါ။ သူမ်ားႏိုင္ငံေတြက လေပၚေတာင္ေရာက္ေတာ့မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔က ေလယာဥ္ပ်ံေတာင္မွ စကၠဴနဲ႔ပဲ လုပ္ေနရသလုိမ်ိဳးေပါ့။ အဲ့လုိမ်ိဳးေပ့ါ။ 


#WZ - တုိင္းရင္းသားစာေပေတြကို တုိင္းရင္းသားေတြအကုန္လံုး အခ်ိန္နဲ႔တစ္ေျပးညီေပါ့၊ Mobile ေပၚမွာ ဖတ္ရႈႏုိင္ဖုိ႔ အခု Wun Zinn က လုပ္ေဆာင္ေနပါတယ္။ အဲ့အေပၚမွာ ဆရာ့အျမင္ေလး...

#NMT - ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ နည္းပညာဆုိတာက ကၽြန္ေတာ္တုိ႔နဲ႔ နည္းနည္းစိမ္းေနေတာ့ သံုးစြဲသူတုိင္း လြယ္ကူသက္သာစြာ သံုးစြဲႏုိင္ဖုိ႔၊ ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ နည္းလမ္းေလးေတြကိုလည္း ညြန္ျပမွ အမ်ားျပည္သူ  အဆင္ေျပမွာေပ့ါ။ 


ယခုလို ၀န္ဇင္းအဖြဲ႔မွ ေမးျမန္းသမွ်ကို စိတ္ရွည္လက္ရွည္ႏွင့္ ေျဖၾကားေပးခဲ့ေသာ ဆရာ ႏိုင္ေမာင္တိုးအား ၀န္ဇင္းမွ ေက်းဇူးအထူးတင္ရွိပါသည္ ခင္ဗ်ာ။
Download Wun Zinn


0 comments:

Post a Comment